Projekty badawcze
PROJEKTY DOKTORSKIE:
-
Mechanizmy regulacji poczucia własnej wartości w narcystycznym zaburzeniu osobowości;
Michał Dolczewski
Celem projektu jest opisanie intrapsychicznych i interpersonalnych mechanizmów regulacji poczucia własnej wartości i określenie ich roli w powstawaniu i utrzymywaniu się narcystycznej patologii osobowości. W ramach projektu przeprowadzone zostaną badania (w tym wywiady) pozwalające sprawdzić teoretycznie zakładane różnice pomiędzy osobami narcystycznymi i nienarcystycznymi: 1) w zakresie charakterystyki mechanizmów regulacji poczucia własnej wartości oraz 2) uwarunkowań temperamentalnych, organizacji osobowości oraz czynników sytuacyjnych w procesie regulacji. -
Wnioskowanie autobiograficzne a diagnozowanie poziomu patologii osobowości;
Arkadiusz Wesołowski
Praca doktorska ma na celu sprawdzenie zależności zachodzących między wnioskowaniem autobiograficznym, specyficznym aspektem tożsamości narracyjnej, a poziomem patologii osobowości zgodnie z wymiarową konceptualizacją zaburzeń osobowości. Realizacja projektu zakłada przeprowadzenie badań sprawdzających (1) zależności między wnioskowaniem autobiograficznym a poziomem patologii osobowości, ze szczególnym uwzględnieniem wyodrębnienia charakterystycznych cech wnioskowania autobiograficznego dla różnych poziomów patologii osobowości oraz (2) sprawdzenie użyteczności klinicznej analizy wnioskowania autobiograficznego dla diagnozy poziomu patologii osobowości -
Generatywność osób z organizacją osobowości borderline;
Jerzy Bandel
Celem pracy doktorskiej jest wieloaspektowe opisanie funkcjonowania generatywnego osób zdrowych i osób z organizacją osobowości borderline. W ramach projektu zrealizowane zostaną kolejno trzy badania, które posłużą 1) sprawdzeniu różnic w zakresie natężenia troski generatywnej i częstości podejmowania zachowań generatywnych w obu grupach (z wykorzystaniem badania ilościowego, kwestionariuszowego), 2) opisaniu specyfiki narracji generatywnej osób z patologią osobowości borderline (z wykorzystaniem badania jakościowego, narracyjnego), a także 3) sprawdzeniu znaczenia podejmowania zachowań generatywnych dla dynamiki objawów zaburzeń funkcjonowania osobowości (z wykorzystaniem badania longitudinalnego, dzienniczkowego). -
Dynamika interpersonalna w zaburzeniach narcystycznych (roboczy tytuł);
Marcel Kawczyński Tworzenie projektu się rozpoczyna.
POZOSTAŁE PROJEKTY W TOKU:
-
Aktywność autonarracyjna a funkcjonowanie psychiczne w zdrowiu i zaburzeniach
Głowny projekt QMMCAB
Kierowniczka projektu: Emilia Soroko; Współpraca: Zespoł QMMCLAB Projekt badawczy należy do subdyscypliny psychologia narracyjna, psychologia kliniczna oraz psychodiagnostyka. Bazuje na założeniu, że: 1) w wypowiedziach autobiograficznych ustrukturowanych narracyjnie (autonarracjach) manifestuje się struktura osobowości, tendencje relacyjne, tożsamość, a także pośrednio poziom adaptacji; 2) funkcjonowanie psychiczne w zdrowiu i zaburzeniach będzie lepiej rozumiane i trafniej konceptualizowane, jeśli uwzględni się aktywność autonarracyjną i jej werbalne wskaźniki w wypowiedziach.
Zapraszamy do udziału osoby z Poznania. Mail: qmmclab@amu.edu.pl
link do zaproszenia do badania -
Dimensional models in personality disorders - assessment and research Fulbright Senior Award link
Kierowniczka projektu: Emilia Soroko
Projekt obejmuje trzy obszary, których główną myślą przewodnią jest integrowanie badań, teorii oraz praktyki w obszarze psychologii klinicznej jako subdyscypliny psychologii.
Zbadam społeczne i organizacyjne uwarunkowania stosowania dymensjonalnych modeli diagnozowania osobowości z perspektywy klinicystów/tek, którzy stosują tzw. praktykę opartą o dowody empiryczne. Będę prowadziła w tym celu wywiady pogłębione z klinicystami-praktykami na temat ich doświadczeń zawodowych oraz przeprowadzę jakościową analizę danych, aby scharakteryzować wspomniane uwarunkowania.
Opracuję ramy dla konceptualizacji przypadku, przydatne w diagnozowaniu zaburzeń osobowości, które bazują na wielu metodach diagnostycznych (m.in. danych z kwestionariuszy, z autonarracji osoby i intensywnego pomiaru podłużnego). W tym celu dokonam analizy kilku pogłębionych studiów przypadków i opracuję wskazówki integrowania danych diagnostycznych w oparciu o teorię psychologiczną.
Będę uczyć się, jak formułować pytania badawcze oraz testować hipotezy w obszarze psychopatologii osobowości opierając się o dymensjonalną hierarchiczną taksonomię psychopatologii (Hierarchical Taxonomy of Psychopathology, HiTOP) w Bronx Personality Lab na Uniwersytecie Fordham. -
Doświadczanie troski generatywnej przez homoseksualne nauczycielki w okresie średniej dorosłości Indywidualny projekt badawczy w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, „Minigranty doktoranckie” Kierownik projektu: Jerzy Bandel
Generatywność, czyli charakterystyczna dla okresu średniej dorosłości postawa zatroskania o młodsze pokolenia, różni się u osób heteroseksualnych i u osób LGBT+, ponieważ u tych drugich rozwija się pod wpływem specyficznych czynników rozwojowych, kulturowo-społecznych, politycznych oraz historycznych. Jednocześnie ważnym obszarem realizacji generatywności jest nauczanie – przekazywanie wiedzy, umiejętności i tradycji młodszym osobom. Uwzględniając specyficzne wyzwania rozwojowe i społeczne, przed którymi w trakcie życia stają homoseksualne nauczycielki uczące w polskich szkołach, zaprojektowano badanie, które ma na celu opisanie sposobu doświadczania przez nie troski generatywnej. Ponieważ brak polskiej literatury naukowej na ten temat, badanie ma charakter jakościowy i eksploracyjny. Zaplanowano przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z uczestniczkami badania, a następnie analizę zebranego materiału zgodnie z założeniami Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (IPA). Badanie ma umożliwić wskazanie czynników, które według uczestniczek wpływają u nich na przeżywanie i realizację generatywnej troski, zwłaszcza w kontekście podejmowanej roli zawodowej. Jest to pożądane dla poszerzenia wiedzy o funkcjonowaniu osób LGBT+ w tej fazie rozwoju i z uwagi na ich dobrostan, jako że generatywność jest uznawana za ważne osiągnięcie rozwojowe okresu średniej dorosłości. -
Od doznania cielesnego do narracji tożsamościowej. Badanie znaczenia interocepcji w procesie nadawania sensu doświadczeniom życiowym
Indywidualny projekt badawczy w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, „Study@Research”. Kierowniczka: Natasza Pyszel; Opiekunka naukowa: Emilia Soroko
Wiele współczesnych modeli zdrowia psychicznego akcentuje dynamiczne związki między ciałem a umysłem, a mechanizmem kluczowym dla tej relacji jest interocepcja – zdolność do doznawania bodźców płynących z wnętrza ciała. Ogólnym celem badania jest określenie roli, jaką świadoma interocepcja oraz nadawanie znaczenia mają w procesie rozwoju i podtrzymania zdrowia psychicznego oraz psychopatologii.
link do posteru -
Psychoterapia psychodynamiczna w obliczu epidemii COVID-19 i kwarantanny społecznej
Monika Zielona-Jenek i Agnieszka Izdebska (Zakład Seksuologii Społecznej i Klinicznej), Emilia Soroko
Celem badania jest analiza doświadczeń psyhoterapeutów psychodynamicznych zmagających się z wyzwaniem, jakie dla pracy z pacjentami przyniosła sytuacja epidemii COVID-19 oraz kwarantanny społecznej. Chcemy skoncentrować się na dylematach dotyczących pracy w tym szczególnym czasie oraz sposobach radzenia sobie z nimi, w tym kwestii podejmowania pracy przez Internet. Chciałybyśmy także sprawdzić, czy doświadczenia terapeutów będą zmieniać się wraz z czasem trwania tej szczególnej dla wszystkich sytuacji.
link do projektu
link do publikacji - zapraszamy! -
Czy dzienniczkowe interwencje autonarracyjne podczas pandemii COVID-19 przyczyniaja się do poprawy zdrowia psychicznego?
Emilia Soroko , Kamil Janowicz, Paweł Kleka, Michał Dolczewski, Maciej Borzyszkowski, Apolonia Borzęcka
Celem badania naukowego była eksperymentalna weryfikacja wspierającej i profilaktycznej roli dzienniczkowych interwencji autonarracyjnych w odniesieniu do dobrostanu psychicznego i zdrowia psychicznego w okresie pandemii. Ponadto zweryfikowana zostanie także rola wybranych czynników psychologicznych i socjodemograficznych, które mogą być potencjalnie związane z efektywnością wspomnianych powyżej interwencji. W ramach badania osoby zachęcone do stosowania interwencji autonarracyjnych będą porównywanie z uczestnikami, którzy będą opisywać swoje codzienne doświadczenia (ale nie w narracyjny sposób) oraz z tymi, którzy nie będą w tym czasie wykonywać żadnych zadań, prócz sprawozdawania nastroju. Kluczowe pytania badawcze wynikające z powyższych celów są następujące: 1) Czy spisywanie przez trzy dni swoich codziennych doświadczeń w formie autonarracji będzie sprzyjać krótko- i długoterminowej poprawie (lub przynajmniej zachowaniu) zdrowia psychicznego w okresie pandemii?; 2) Czy skuteczność interwencji opartej o dzienniczki autonarracyjne będzie różna u osób o odmiennej charakterystyce psychologicznej (w zakresie świadomości tożsamości narracyjnej i inklinacja autonarracyjna, a także refleksyjności, temperamentu i poziomu funkcjonowania osobowości) i socjodemograficznej (np. płeć, wiek, sytuacja rodzinna i zawodowa)? 3) Czy poziom koherencji narracji u osób prowadzących dzienniczek narracyjny, ma związek ze zdrowiem i samopoczuciem?
link do pre-printu - zapraszamy!
link do artykułu, w którym korzystaliśmy z zebranej tu bazy danych -
Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru nasilenia rozszczepienia: The Splitting Index
Arkadiusz Wesołowski, Jerzy Bandel, Emilia Soroko
W projekcie brała udział również mgr Iga Skrzypczak w roli studenckiej asystentki badawczej w listopadzie 2021.
Celem projektu badawczego jest dokonanie polskiej adaptacji narzędzia kwestionariuszowego do pomiaru rozszczepienia The Splitting Index (Gould, Prentice, Ainslie, 1996). Narzędzie pozwala dokonać oceny nasilania mechanizmu rozszczepienia w trzech obszarach: Ja, rodziny oraz innych. Projekt przyczyni się do stworzenia pierwszej polskiej adaptacji testu, który przeznaczony jest wyłącznie do pomiaru nasilenia konkretnego mechanizmu obronnego, tj. mechanizmu rozszczepienia. W procesie walidacji wykorzystane będą dodatkowo wywiady pogłębione. -
Tożsamość narracyjna a poziom funkcjonowania osobowości i cechy osobowości. Analiza treści wypowiedzi na temat punktów zwrotnych biografii Indywidualny projekt badawczy w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, „Study@Research”.
Kierowniczka: Barbara Sikora; Opiekunka naukowa: Emilia Soroko
Celem badań jest klaryfikacji roli, jaką tożsamość narracyjna (w aspekcie kontekstowym, chronologicznym i tematycznym; Reese i in., 2011) pełni w wyznaczaniu poziomu funkcjonowania osobowości oraz cech osobowości. Badania składają się z części ilościowej oraz mieszanej (zbieranie wywiadów i ich ilościowa oraz jakościowa analiza)
link do posteru -
Nadmierne używanie Internetu a cechy schizoidalne oraz potrzeba afiliacji
Indywidualny projekt badawczy w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, „Study@Research”.
Kierowniczka: Sandra Nowak; Opiekunka naukowa: Emilia Soroko
Bieżącym celem projektu jest konstrukcja narzędzia (metoda wykonaniowa obrazkowa i wypowiedzi do obrazków) do pomiaru afiliacji explicite i implicite. Uzyskane wypowiedzi są analizowane pod względem częstości występowania słów należących do teoretycznie wyznaczonych kategorii zawierających wskaźniki afiliacji (słowniki zewnętrzne). -
Minimalizm a radzenie sobie w sytuacjach stresowych na co dzień
Indywidualny projekt badawczy w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, „Study@Research” oraz dalsze działania wykraczające poza ten projekt.
Kierownik: Maciej Borzyszkowski; Opiekun naukowy: Emilia Soroko; Wykonawczyni na dalszych etapach: Sandra Nowak
Celem projektu jest ujęcie minimalizmu jako zjawiska psychologicznego oraz wykazanie jego adaptacyjnej funkcji w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych. Minimalizm jest powszechnie rozumiany jako styl życia opierający się na zasadzie „less is more”, natomiast przez jego najważniejsze ikony definiowany jest jako dążenie w życiu do tego, co istotne, najważniejsze, fundamentalne. Dotychczas wśród okoliczności praktykowania minimalizmu, wymienia się czynniki społeczne lub filozoficzne, rzadziej psychologiczne, a jeśli już są wspominane, to w kontekście podejścia humanistycznego i egzystencjalnego. W badaniu, chcę spojrzeć na minimalizm z perspektywy psychologii stresu. Planuję zbudować rzetelne i trafne narzędzie do pomiaru minimalizmu, uwzględniające jego aspekty psychologiczne; przy pomocy metody ekologicznego diagnozowania momentów (ecological momentary assessment) chcę zweryfikować związki minimalizmu z radzeniem sobie ze stresem w życiu codziennym w kontekście teorii zachowania zasobów Hobfolla; a także pogłębić rozumienie zaistniałych związków poprzez przeprowadzenie wywiadów z minimalistami i ich zanalizowanie w duchu podejścia jakościowego.
Narzędzie do pomiaru minimalizmu zostało stworzone, a jego parametry psychometryczne są zadowalające. Wyniki badań dzienniczkowych są opracowywane. Obecnie trwa analiza wywiadów z minimialistami pod kątem roli, jaką minimalizm odgrywa w radzeniu sobie ze stresem. -
Postawy wobec interwencji psychologicznych przez internet. Podejście ilościowe i mieszane
Maciej Borzyszkowski, Zuzanna Pawlak, Maja Skory, Emilia Soroko
Celem projektu badawczego jest rozbudowanie wiedzy na temat coraz częściej spotykanego zjawiska korzystania z pomocy i psychoterapii online przez osoby, które doświadczają trudności psychologicznych. Istnieje coraz większa oferta zarówno ze strony osób profesjonalne pomagających, pojawiają się aplikacje i programy komputerowe czy strony internetowe z krokami samopomocowymi, które należy wykonywać samodzielnie. Badania zorganizowane są w trzech etapach: 1) adaptacja i walidacja kwestionariusza postaw wobec interwencji psychologicznych przez internet (Attitudes towards Psychological Online Interventions; Schröder et al., 2015); 2) wywiady pogłębione z osobami, które miały doświadczenie korzystania z pomocy psychologicznej i psychoterapii, ukierunkowane na ich doświadczenie; 3) wywiady pogłębione z psychoterapeutami, również ukierunkowany na ich osobiste doświadczenie.
[link do publikacji wkrótce - zapraszamy!](Polskie Forum Psychologiczne) -
Polska adaptacja kwestionariuszy do pomiaru funkcjonowania generatywnego: Loyolskiej Skali Generatywności oraz Listy Zachowań Generatywnych
Jerzy Bandel, Emilia Soroko, Marcin Sękowski
Celem projektu badawczego jest dokonanie polskiej adaptacji dwóch narzędzi kwestionariuszowych do pomiaru funkcjonowania generatywnego osób dorosłych: Loyolskiej Skali Generatywności (Loyola Generativity Scale, LGS) oraz Listy Zachowań Generatywnych (Generative Behavior Checklist, GBC; McAdams, de St. Aubin, 1992). Kwestionariusz LGS pozwala zmierzyć natężenie generatywnej troski, rozumianej zgodnie z teorią generatywności McAdamsa i de St. Aubina (1992) jako troska o następne pokolenie i będącej motywacyjną podstawą zachowań o charakterze generatywnym. Z kolei kwestionariusz GBC pozwala zmierzyć częstość podejmowania zachowań generatywnych.
[link do publikacji wkrótce - zapraszamy!](Psychologia Rozwojowa) -
Postawy wobec pomocy psychologicznej przez internet
Arkadiusz Wesołowski, Julianna Skawińska, Emilia Soroko
Celem badania było określenie jaki obraz pomocy psychologicznej online widoczny jest w doświadczeniach osób badanych oraz jakie doświadczenia osób badanych wiążą się z tematyką pomocy psychologicznej świadczonej online? Dokonano analizy tematycznej (Braun, Clarke, 2006) wypowiedzi osób biorących udział w kwestionariuszowym badaniu na temat pomocy psychologicznej online, które dobrowolnie (N = 77) podzieliły się własną refleksją w odniesieniu do pomocy online.
link do publikacji - zapraszamy